مقایسه تیتر حاصل از واکسن Avinew و la sota

مقایسه تیتر حاصل از واکسن Avinew و la sota

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطالب …

 

 

 قسمت اول

نخستین بار در سال ۱۹۲۶ بیماری نیوکاسل گزارش گردید. این بیماری توسط پارامیکسو ویروس پرندگان ایجاد می شود. بسیاری از سویه های شناخته شده از نظر بیماری زایی متفاوت هستند و اغلب آن ها در طبقه بندی زیر قرار می گیرند. سویه های لنتوژنیک: بیماری زایی کمی دارند و می توان به سویه های B1 و لاسوتا اشاره نمود. سویه های مژونیک: بیماری زایی متوسط دارندسویه های واوژنیک: بسیار بیماری زا می باشند

🔹بیماری زا ترین فرم نیوکاسل معمولا با دوره ی کوتاه و نشانه های مشخص تنفسی، اسهال و فلجی مشخص می شوند. انتقال بیماری از طریق هوا و مدفوع و وسایل آلوده امکانپذیر است.

 قسمت دوم

در فرم ولوژنیک بیماری، تلفات بسیار بالا گزارش شده است. واکسیناسیون با ایجاد پاسخ ایمنی حفاظتی هومورال و پاسخ ایمنی با واسطه سلولی از پرندگان در برابر ایجاد بیماری حفاظت می نماید. استفاده از واکسن زنده بصورت قطره چشمی یا آشامیدنی موجب تحریک ایمنی مخاطی و تولید ایمنوگلوبین A میگردد.

قسمت سوم

برخی از تحقیقات گزارش کرده اند که تزریق واکسن کشته تزریقی موجب سطوح بسیار بالایی از آنتی بادی های سیستم ایمنی می شود که از ماکیان در برابر عفونت ناشی از ویروس نیوکاسل محافظت می نماید. البته از معایب واکسن های کشته در مقایسه با واکسن های زنده این است که واکسن های کشته روغنی نمی توانند موجب تحریک ایمنی موضعی در دستگاه تنفسی و یا گوارشی شوند و در نتیجه ایمنی با سرعت بسیار پائینی به وجود خواهد آمد

 قسمت چهارم

برخی از تحقیقات حاکی از بالا بودن عیار تیتر واکسن لاسوتا نسبت به سویه B1 می باشد. با توجه به این نتایج می توان نتیجه گرفت که واکسن های Avinew و Clone 30 به دلیل اینکه تیتر مشابه با واکسن لاسوتا را در برخی از ارزیابی ها نشان می دهد میتواند تیتر بالاتری نسبت به سویه B1 ایجاد نماید.

 قسمت پنجم

در مطالعه ایی در مورد بررسی میزان تیتر لاسوتا و Avinew گزارش گردید که تیتر واکسن لاسوتا عیار بالاتری را نشان داد ولی واکسیناسیون توسط لاسوتا دو روز بعد از واکسیناسیون، منجر به بروز کزکردگی و افزایش اختلالات تنفسی شد ولی این علائم در جوجه های دریافت کننده واکسن Avinew مشاهده نمی شود.

 

#طیور 

#واکسیناسیون

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکاتی مفید در مورد بستر
مطالب مفید واکسیناسیون

دیدگاهتان را بنویسید