مطالب مفید واکسیناسیون

مطالب مفید واکسیناسیون

زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

فهرست مطالب …

💢آشنایی با روشهای واکسیناسیون طیور ( چهار روشِ )
امروزه در مزارع و سالن‌های پرورش طیور پیشرفته، تراکم پرندگان نسبت به قبل بالا رفته و در نتیجه خطر شیوع بیماری در بین طیور نیز افزایش یافته است. موثرترین روش در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های خطرناک در مرغداری‌ها، اعمال یک برنامه واکسیناسیون دقیق و درست است.
🔹به طور کلی برنامه واکسیناسیون طیور به یکی از چهار روشِ آشامیدنی، قطره چشمی، تزریقی و اسپری قابل انجام است، که در این پست به روش آشامیدنی پرداخته شده است. 

💉 روش های واکسیناسیون طیور :
چهار نوع روش واکسیناسیون وجود دارد
1️⃣ واکسن تزریقی
2️⃣ واکسن قطره چشمی
3️⃣ واکسن آشامیدنی

4️⃣ اسپری
 
🔴 جهت واکسیناسیون خوراکی باید مقدماتی را رعایت کرد:

1️⃣ محروم کردن جوجه ها و مرغ از آب به مدت ۲ الی ۳ ساعت بسته به میزان گرمای هوا
2️⃣ تخلیه و شستشوی منبع آب و آبخوری ها بدون مواد ضدعفونی
3️⃣ آب تمیز و خنک و بدون املاح
جهت از بین بردن کلر آب که میتواند واکسن زنده را غیرفعال کند میتوانید از قرص سوامیون محصول شرکت CEVA (یک قرص به ازای هر ۱۰۰ لیتر) استفاده نمایید. ۲۰ دقیقه پس از افزودن این قرص واکسن را وارد محلول کرده و هم زده و در داخل منبع میریزیم.
⚠️ یکی از آخرین اقدامات احتیاطی آنست که از تماس واکسن رقیق نشده با هوا جلوگیری شود. بنابراین پس از برداشتن سرپوش فلزی،‌ درب پلاستیکی ویال واکسن را در زیر سطح آب باز کنید.
⚠️ محلول واکسن باید حداقل ۱.۵ ساعت در اختیار پرنده قرار گیرد و این مدت نباید بیش از ۳ ساعت باشد.
⚠️ بعد از واکسیناسیون مولتی ویتامین را با آب مخلوط کرده و در اختیار پرنده قرار میدهیم.
✅ جهت حفظ و جذب هر چه بهتر عناصر واکسن آشامیدنی میتوانید از شیر خشک بدون چربی (به هیچ عنوان شیر خشک نوزاد استفاده نشود) قبل از اضافه نمودن واکسن استفاده کنید. قاعدتا دوز ۲۵۰ گرم شیر خشک بدون چربی مخصوص واکسیناسیون در هر ۱۰۰ لیتر آب تجویز می گردد. 

🔵 واکسیناسیون به روش اسپری و قطره چشمی:
1️⃣ روش اسپری :
🔔از روش اسپری برای تجویز واکسن ها بخصوص برونشیت H120 در داخل کارتن جوجه در سن یک روزگی استفاده می شود. انتقال واکسن در داخل کارتن به خاطر نزدیکی جوجه ها با تماس فیزیکی بهتر انجام می شود. اسپری از ارتفاع ۳۰-۲۰ سانتیمتری انجام شده و جوجه ها ۱۵-۱۰ دقیقه بعد از واکسیناسیون در داخل کارتن می مانند.
🔔 ۱۰۰۰ دوز واکسن را در ۵۰۰ سی سی آب مقطر (اگر اسپری در داخل سالن انجام می شود. اگر داخل کارتن اسپری انجام شود ۱۰۰۰ دوز واکسن در ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی سی آب مقطر) حل کنید و توسط مه پاش یا دستگاه اسپری مخصوص (اسپری میکرونی و با میکرون درشت تر که ذرات به انتهای ریه نفوذ نکرده و حساسیت ایجاد نکند) بر روی جوجه ها اسپری نمایید.
⛔️ از ضدعفونی کردن دستگاه اسپری قبل ترکیب واکسن جدا بپرهیزید و جوجه هایی که مشکل تنفسی دارند را اجالتا اسپری نکنید.
🔔 در هنگام اسپری سیستم های هواده مثل هیترها و هواکش ها خاموش، پنجره ها بسته و نور سالن به حداقل برسد.

2️⃣ روش قطره چشمی :
🔔 روش قطره چشمی موثرترین شیوه واکسیناسیون (پس از تزریقی) است زیرا مطمئنا هر یک از طیور یک دوز کامل واکسن را دریافت می‌کنند.از معایب آن این است که وقت گیر است و اغلب در عمل به صورت ناقص انجام می‌شود.

🔔 این روش برای فقط واکسن های زنده (نه واکسن های کشته های زیرجلدی به مانند نیوکاسل آنفولانزا) مانند نیوکاسل و برونشیت زنده کاربرد دارد.۱۰۰۰ دوز واکسن رادر ۲۵ سی سی آب مقطر حل کنید و توسط قطره چکان در چشم بریزید و تا جذب کامل و یا پخش شدن روی چشم، جوجه را رها نکنید.هر سی سی آب باید ۴۰ قطره بشود تا به هر جوجه یک دز واکسن برسد. دقت کنید واکسن مصرفی زیاد سرد نباشد چون چشم جوجه ها را دچار تورم وعفونت می کند.#طیور #واکسیناسیون
💢نکاتی در مورد واکسیناسیون آشامیدنی بسیار ساده و در عین حال بسیاری از مرغداران رعایت نمیکنند و خیلی موثر هستند.
۲۴ ساعت قبل از واکسیناسیون و ۲۴ ساعت بعد از آن نباید هیچ ماده ضد عفونی کننده با دیگری در آب موجود باشد .
_حتما بعد از گرفتن درصد توزیع واکسن تا ۱۲ ساعت بعد از واکسیناسیون هم از قرص های جوشان سوامیون در آب آشامیدنی جوجه ها برای خنثی کردن کلر و املاح آب استفاده شود تا واکسن کاملا جذب بدن شود.

_افزایش ۲ درجه دمای سالن تا ۱۲ ساعت بعد از واکسیناسیون ضروری میباشد.
آب حاوی واکسن در عرض حداکثر ۲ ساعت باید مصرف شود. چون واکسن خاصیت خود را از دست میدهد. 
بعد از واکسیناسیون به هیچ عنوان الکی از انتی بیوتیک استفاده نشود،دوستانی که به صورت تجربی انتی بیوتیک مصرف میکنند لازم است بدانید که باعث ضعف سیستم ایمنی جوجه میشود.
پرندگان وازده باید حتما حذف شوند و واکسن نشوند. چون واکسیناسیون این پر
ندگان باعث پاساژ های متوالی در بدن آنها و تقویت ویروس واکسن شده که خود عملا باعث تکثیر ویروس و درگیر شدن گله میشود.
شیر خشک
مصرف شیر خشک به همراه واکسن های آشامیدنی به دلیل مهار اثرات مضر سختی و املاح آب مانند: کلسیم و منیزیم و کلر، آهن، مس، ید و ……خنثی سازی اثر باقی مانده مواد ضدعفونی کننده در آب و یا ظروف بر روی ذرات واکسن و همچنین ایجاد شرایط تغذیه از شیر در طول زمان واکسیناسیون برای ذرات واکسن ( پایداری ویروس واکسینال از ۲۰ دقیقه به ۴ ساعت افزایش می یابد ) ، شدیدا مورد تأکید و در عین حال ضروری می باشد.این در حالیست که انواع قرصها و پودر های دیگر که بعنوان محافظت کننده ارائه میشوند ، در واقع عمدتاً خنثی کننده کلر و فلئور آب بوده و تاثیر زیادی بر روی سختی آب ندارند بنابر این مصرف شیر خشک به میزان ۲ گرم در لیتر بمدت ۲۰ دقیقه قبل از اختلاط واکسن در آب ضروریست.
#طیور
#واکسیناسیون

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

نکاتی مفید در مورد بستر
مقایسه تیتر حاصل از واکسن Avinew و la sota

دیدگاهتان را بنویسید